WIB i Ministerstwo Cyfryzacji razem na rzecz edukacji w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Przy okazji trwającego Europejskiego Miesiąca Cyberbezpieczeństwa, WIB we współpracy z Ministerstwem Cyfryzacji oraz Naukową Akademicką Siecią Komputerową (NASK-PIB) uruchamia nową kampanię edukacyjną pn. „@ktywnie w sieci”. Jej głównym celem jest wsparcie procesu podnoszenia wiedzy i kształtowania właściwych postaw społeczeństwa w zakresie aktywnego i bezpiecznego korzystania z nowoczesnych, cyfrowych narzędzi dostępnych za pośrednictwem administracji publicznej i sektora bankowego.

Kampania „@ktywnie w sieci” ma charakter ogólnopolski, a jej koncepcja zakłada bezpośrednie dotarcie przede wszystkim do dzieci i młodzieży (uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych) oraz nauczycieli, młodych dorosłych (studentów) oraz pracowników uczelni, a także seniorów.

Tematyka inicjatywy będzie koncentrować się wokół czterech głównych obszarów wiedzy, tj.: 

  • bezpiecznego korzystania z narzędzi e-administracji,
  • funkcjonalności aplikacji mObywatel,
  • przeciwdziałania dezinformacji,
  • ochrony wizerunku w sieci i przeciwdziałaniu cyberprzemocy.

Europejski Miesiąc Cyberbezpieczeństwa to doskonała okazja, aby przypomnieć o konieczności edukacji w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu i narzędzi cyfrowych. Szczególnie, jeżeli dotyczy budowania świadomości i kompetencji cyfrowych wśród dzieci, młodzieży oraz seniorów. Bezpieczna i świadoma obecność w sieci jest fundamentem nowoczesnego społeczeństwa cyfrowego. To nasza wspólna sprawa wskazał Krzysztof Gawkowski, wicepremier, Minister Cyfryzacji.

Podstawę działań edukacyjnych stanowią lekcje, szkolenia oraz spotkania edukacyjne, które mają dotrzeć do co najmniej kilkudziesięciu tysięcy osób. Ponadto zaplanowano cykl treści edukacyjnych w mediach regionalnych, lokalnych i samorządowych różnego rodzaju – od telewizji i rozgłośni radiowych, przez portale internetowe, po gazety i biuletyny.

Działaniom w mediach tradycyjnych, towarzyszyć będzie aktywność w social mediach z wykorzystaniem edukacyjnych grafik, które będą pojawiać się na popularnych serwisach społecznościowych. Uzupełnieniem medialnych aktywności, będą także specjalne wydania cotygodniowego podcastu „3 grosze o ekonomii”, który jest dostępny na Spotify, Podcast Apple i wielu innych.

Chcemy poprzez pierwszą edycję tej kampanii zwrócić uwagę odbiorców w różnym wieku na kluczowe wyzwania wynikające z aktywnej obecności w cyberprzestrzeni. Zależy nam, aby pokazać, że aktywność, szybkość, wygoda w użytkowaniu różnych rozwiązań technologicznych nie powinny wykluczać ostrożności, rozsądku i krytycznego myślenia. Traktujemy współpracę z Ministerstwem Cyfryzacji nie tylko jako dowód zaufania i wysokiej oceny naszej dotychczasowej działalności, ale także szansę na rozwój w nowych kierunkach – powiedział Michał Polak, Wiceprezes Zarządu Fundacji Warszawski Instytut Bankowości.

Przygotowane materiały zostaną skompilowane w formie elektronicznej „teczki zajęciowej” (zawierającej np. konspekty lekcji, karty pracy), którą bezpłatnie będzie mógł pobrać każdy nauczyciel, aby także samodzielnie móc przeprowadzić zajęcia w tej tematyce.

W ramach kampanii i dla realizacji jej celów edukacyjnych WIB planuje współpracę przede wszystkim z organizacjami pozarządowymi, uniwersytetami trzeciego wieku, szkołami, uczelniami, organizacjami studenckimi oraz jednostkami samorządu terytorialnego.

Kampania „@ktywnie w sieci” potrwa do 10 grudnia 2024r.

Więcej informacji o kampanii na stronach i w mediach społecznościowych Fundacji Warszawski Instytut Bankowości oraz Ministerstwa Cyfryzacji.

……………………………………………………

Kontakt ws. kampanii ze strony WIB:

Aleksandra Czyrkowska, Koordynator Projektów Edukacyjnych, email: aczyrkowska@wib.org.pl

Polecane artykuły

Znamy zwycięzców konkursu Cyber Geniusz Student 2025

Kampania @ktywnie w sieci